PlayStation VR: ett halvår senare

När Sony annonserade sina planer med PlayStation VR för nästan exakt tre år sedan, var jag inte sen med att boka min resa till framtiden. Jag tyckte att konceptet med ett virtual reality-headset passade alldeles perfekt för konsolmarknaden av en mängd olika anledningar. Den främsta var såklart standardiseringen av hårdvara som är ett måste när det kommer till konsoler.

Eftersom innehållet i en PlayStation 4 alltid måste följa ett strikt ramverk, innebär det även att utvecklarna får enklare att förhålla sig till verkligheten och får möjlighet att fokusera på upplevelsen, snarare än kompatibilitetsproblem. Efter ett minst sagt lyckat halvår, där Sony har meddelat att de har sålt mer än en miljon headset, tänkte jag ta tillfället i akt och blicka tillbaka på vad som hänt men även lyfta blicken mot horisonten och framtiden.

Under de sex månader jag har ägt mitt PlayStation VR, har jag hunnit konsumera drygt 15 speltitlar av de tillgängliga 90 som idag finns på PlayStation Store. Jag har med andra ord endast skrapat på ytan än så länge, och med tanke på att 2017 ska bli VR-året enligt Sony vågar jag sticka ut hakan och påstå att det definitivt inte finns någon brist på virtuella upplevelser.

Det intressanta med alla dessa titlar är att vi förmodligen inte har sett de äkta VR-spelen ännu. Utvecklingstiden för ett normalt spel ligger på runt tre år, vilket innebär att vi först nu börjar få leveranser av de titlar som från grund och botten är utvecklade för PlayStation VR.

Visst har det redan nu börjat dyka upp mindre, korta spelupplevelser, som i mångt och mycket kan liknas vid glorifierade demonstrationsversioner, men jag vill påstå att det bästa ännu inte har släppts. De stora, påkostade titlarna har ännu inte dykt upp, och här tänker jag uteslutande på VR-skjutaren Farpoint och rymdsimulatorn Star Trek: Bridge Crew.

PlayStation VR är i mångas ögon en underlägsen produkt, åtminstone om vi jämför specifikationerna med konkurrenterna HTC Vive och Oculus Rift. Trots detta, har Sonys headset redan sålt mer än storebröderna, och när jag ser på denna trend ur det perspektivet, vet jag att den japanska tillverkaren är på rätt väg.

Nu ska vi se. Sköldar upp 110% och full fart bakåt sa han va?

Nu ska vi se. Sköldar upp 110% och full fart bakåt sa han va?

Inom IT- och spelindustrin sägs det ofta att ”mjukvara säljer hårdvara”, och ur denna aspekt är det extremt viktigt att hårdvaran snabbt hittar sin kundkrets, som är törstig att omsätta speltitlar, eller mjukvara. Ju fler som upptäcker spelen och börjar använda sina VR-enheter, desto större potential finns det ur ett marknadsperspektiv. Har du ett headset och spelar ett spel, lär du köpa fler titlar.

Med ett omfattande och växande bibliotek av upplevelser och spel, samt en ständigt växande kundkrets, ser därför framtiden för PlayStation VR mycket lovande ut. Men vilka slags spel passar bäst för PlayStation-entusiasten med ett headset som kostar lika mycket som en hel konsol då?

Personligen upplever jag att de mindre spelstudiorna har ett övertag när det kommer till kvaliteten av VR-upplevelserna hittills. De större utvecklarna har än så länge valt den enkla vägen som ofta innebär att de klistrar på eller packar med ett VR-läge till befintliga spel. I vissa fall är resultatet enastående som i Star Wars Battlefront Rogue One: VR Mission (8/10), men allt är beroende på hur originalspelet är utformat.

Jag tror att den utvecklare som tar sig tid att tänka utanför den berömda lådan, vinner mycket i virtual reality-världen. Allt behöver inte handla om frenetisk action i förstapersonsvy eller enorma rymdstrider där du manövrerar ett blixtsnabbt jaktskepp. Faktum är att mina bästa upplevelser i VR handlar mer om dockteater, flipperspel och dokumentärfilmer, snarare än pang-pang.

När jag tänker tillbaka på alla mina timmar med virtuell verklighet, slås jag av vilken bra hårdvara Sony har tillverkat. Jag upplever den aldrig som tung på huvudet och lider sällan av några fysiska men. De enda gångerna som jag upplevt illamående är faktiskt i de spel som har ett VR-läge ”påklistrat”; alltså där själva spelupplevelsen skulle kunna levereras på en vanlig skärm.

Det enda som kan bli bättre här är om hon sjunger Gimme chocolate!!

Det enda som kan bli bättre här är om hon sjunger Gimme chocolate!!

Om jag får drömma lite och hoppas på kommande saker i framtiden, önskar jag se betydligt fler titlar som anammar VR-konceptet till fullo. Jag skulle mer än gärna vilja vandra runt på Osakas gator i Google Earth, eller varför inte njuta av fler virtuella konserter där jag själv bestämmer vart jag vill befinna mig. Jag har i låtsasvärlden stått på samma scen som den virtuella divan Hatsune Miku med hjälp av mitt headset, och skulle gärna kunna få möjligheten att återuppleva samma eufori med andra favoritband som till exempel Slipknot, Babymetal eller Jean-Michel Jarre.

Jag tror även att simulatorer av olika slag skulle kunna bli stora i framtiden. Tänk dig känslan att ta plats i ett jaktplan och flyga fram över de svenska skogarna, eller att få uppleva den klaustrofobiska känslan i en pansarvagn eller en ubåt. Med fokuset som Sony har på Virtual Reality just nu, verkar det som att utvecklarnas fantasin är det enda som sätter gränser, och personligen hoppas jag på mängder av nya, annorlunda äventyr, nästan på riktigt.

2 kommentarer
  1. gabeish gabeish
  2. Quint Quint

Kommentera