Naughty Dog – 20 år på PlayStation

Uncharted 4: A Thief’s End väntar runt hörnet och blir Naughty Dogs första titel på PlayStation 4 om man bortser från återutgivningarna av The Last of Us (9/10) och Uncharted – The Nathan Drake Collection (9/10). Men deras berättelse på Sonys konsoler började för snart 20 år sedan med punggrävlingen Crash, som skulle bli en ikon på PlayStation.

Gymnasiestudenterna Jason Rubin och Andy Gavin grundade spelföretaget Jam Software redan 1984, och programmerade till en början spel för Apple II. Under det namnet gav de ut några spel för bland andra Atari ST och Amiga. 1989 bytte företaget namn till Naughty Dog, och gav ut ett par titlar för Sega Megadrive och 3DO. 1994 bestämde de sig för att utveckla ett plattformsäventyr i 3D och kallade det skämtsamt för “Sonic Ass Game”, eftersom spelvyn i huvudsak skulle vara huvudpersonens bak.

Crash Bandicoot (1996) – PlayStation

Crash Bandicoot kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Jag spelade det för första gången hos en kompis, innan jag hade köpt min egen PlayStation, och det blev många långa kvällar där vi kämpade för att komma till nästa sparpunkt. Spelet släpptes bara månader efter det banbrytande Super Mario 64, som var startskottet för de mer fria, tredimensionella plattformsspelen. Trots den italienska rörmokarens överlägsenhet, blev Crash en dundersuccé och är med sina 6,8 miljoner sålda exemplar en av de mest sålda titlarna i PlayStation-familjen. Här sattes en ny standard för hur uttrycksfulla figurerna kan vara; ljudeffekter och karaktärsdesign på figurer som seriens skurk Neo Cortex och den magiska masken Aku Aku fick nästan samma ikon-status som huvudpersonen själv.

Crash Bandicoot 2: Cortex Strikes Back (1997) – PlayStation

Har byggde Naughty Dog vidare på samma koncept, med förvånansvärt få nyheter. Spelet fick kritik för att det var så likt ettan, både när det gällde spelmekaniken och miljöerna. De största nyheterna var möjligheten att teleportera mellan nivåerna, att det var mer förlåtande när du dog och att bonusbanorna var bättre utmärkta. Även denna utgåva sålde väldigt bra.

Crash Bandicoot 3: Warped (1998) – PlayStation

Den tredje installationen introducerade nya banor där Crash flyger, åker jetski och kör motorcykel. Dessutom bjöds vi på betydligt fler miljöer, eftersom hjälten reser i tiden för att samla ädelstenar. Naughty Dog anammade också en funktion från Mega Man, där förmågorna kan uppgraderas när en boss besegrats. Spelet blev en enorm framgång och är än i dag det nionde bäst säljande PlayStation-spelet. Det blev också det första icke-japanska spelet att sälja över en miljon kopior i Japan.

Crash Team Racing (1999) – PlayStation

Det sista Crash-spelet som Naughty Dog utvecklade var ett gokart-racingspel med figurerna från serien. För den ensamme spelaren fanns ett äventyrsläge, men den stora behållningen var att spela upp till fyra spelare. För att vinna var man tvungen att få till rejäla bredställ för att fylla turbomätaren. Ett annat vinnande koncept var att tillbringa så lång tid som möjligt i luften eftersom det också fyllde upp mätaren. Den uppenbara inspirationen kommer förstås från Super Mario Kart, och många PlayStation-ägare uppskattade denna klon. Den sålde inte lika bra som spelen i huvudserien, men tillräckligt bra för att få en uppföljare på PlayStation 2, som dock inte var utvecklad av Naughty Dog.

Jak and Daxter: The Precursor Legacy (2001) – PlayStation 2

Väl inne på 2000-talet tog Naughty Dog steget över till PlayStation 2. Det blev även här ett plattformsäventyr i form av Jak and Daxter, men nu i en öppen, tredimensionell miljö istället för de mer låsta banorna i Crash. Som vi hört så många gånger med utvecklaren ansågs det vara det snyggaste spelet på plattformen när det släpptes. Trots den öppna världen, var flera av banorna låsta tills jag hade tillräckligt med samlarobjekt eller hade besegrat en viss boss. För mig har spelet en särskild plats, eftersom jag fick det som min första julklapp av min fru. Jag var inte nöjd förrän jag hade 100 procent och fick det bra slutet vid “Precursor Door”. Spelet emottogs väl, och har skyhöga betyg. Det sålde tillräckligt bra för att utvecklingen av uppföljaren påbörjades direkt att spelet släppts. Sony köpte Naughty Dog under 2001 och de har sedan dess endast utvecklat spel till PlayStation-plattformen.

Jak II: Renegade (2003) – PlayStation 2

Medan första spelet var ett mer renodlat plattformsspel med hopp och sparkar, introducerades vapen i tvåan. Spelet utspelar sig 500 år efter föregångaren och har fordon för att åka runt i den betydligt mörkare dystopin som vi möts av här. Spelet prisades än en gång som det snyggaste PS2-spelet, fick fantastiska recensioner och jämfördes med Grand Theft Auto. Själv kunde jag inte komma över Jaks fåniga gröna skägg…

Jak 3 (2004) – PlayStation 2

Trean byggde vidare på tvåans uppdragskoncept och bjöd på en öppen ökenvärld med nya vapen och fordon. En rolig kuriosa var att den svenska speltidningen Superplay avslöjade att del tre var under utveckling en månad innan Sony utannonserade det, efter slarv med sekretessen under ett besök hos Naughty Dog.

Jak X: Combat Racing (2005) – PlayStation 2

Även Jak fick ett bilspel, och detta stridsbaserade racingspel blev resultatet. Berättelsen var ganska blasé där Jak måste kvala och vinna ett stort race för att få ett motgift, efter att han förgiftats av dottern till skurken i Jak II. Spelet fick hyggliga recensioner, men minns mest för sitt musikspår som bland annat skrevs av Dean Menta från Faith No More, det inkluderade även två sånger av Queens of the Stone Age.

Uncharted: Drake’s Fortune (2007) – PlayStation 3

Då var vi framme vid PlayStation 3 och startskottet för Nathan Drakes äventyr! Jag var sen på bollen och spelade inte detta förrän 2009 efter de ofattbara recensioner tvåan fick. Anledningen var att jag spelat demoversionen och inte var särskilt förtjust i skyddsbaserade skjutare. När jag väl spelade Drake’s Fortune blev jag förälskad i berättelsen, pusslen och att utforska miljön i spelet. Striderna led jag mig dock igenom; de kändes alldeles för långa och när jag väl trodde att jag var klar kom det alltid en ny våg fiender, gärna i ryggen. Då var det bara att ladda om i dubbel bemärkelse. Jag tycker fortfarande att det är ett ok spel, men inte i närheten av uppföljarna.

Uncharted 2: Among Thieves (2009) – PlayStation 3

Nu var Naughty Dog varma i kläderna, och de har i intervjuer avslöjat att ettan använde ca 30% av processorkraften i PlayStation 3, medan tvåan konstant ligger mellan 90 och 100% utnyttjande. Och det syns. Grafiken var helt makalös, och kombinerat med en otrolig berättelse, enorm inlevelse och nästintill perfekt kontroll hade Naughty Dog skapat magi. Över 105 recensioner håller Uncharted 2: Among Thieves ett snitt på 96/100 på Metacritic. Det blev årets spel på massor av sajter och anses vara ett av historiens bästa spel. Personligen håller jag det på topp-10 över mina absoluta favoritspel, där jag förutom det som nämnts ovan gillar de kortare men mer intensiva striderna. Among Thieves har dessutom en perfekt längd för att hålla det intressant och spännande precis hela tiden.

Uncharted 3: Drake’s Deception (2011) – PlayStation 3

Här fortsatte Naughty Dog sitt segertåg efter tvåan och bland nyheterna ser vi en mer rörlig Drake som har större möjligheter att möta fiender i närstrid. Med rörligheten kom även smygande och förmågan att kunna skjuta medan man springer. Återigen bjuds vi på en fantastisk berättelse i spännande miljöer. Det var på alla sätt en värdig uppföljare som fick marginellt sämre betyg, då nyhetens behag och överraskningsmomentet från föregångarens bomb saknades.

The Last of Us (2013) – PlayStation 3

Nu hade zombie-trenden kommit till populärkulturen för att stanna, och Naughty Dog sneglade på Robert Kirkmans tecknade serie Walking Dead som framgångsrikt använder zombie-apokalypsen som en bakgrund för att visa mänskliga egenskaper på ett tydligare sätt. Spelets öppningsscen har blivit en modern klassiker, och inget annat spel har frammanat så mycket känslor hos mig. Huvudpersonerna Joel och Ellie är otroligt levande och ibland stannade jag bara upp för att lyssna på deras diskussioner med varandra. Trots att spelet kom precis innan PlayStation 4 släpptes, blev det en braksuccé och är den tredje bäst säljande titeln på PlayStation 3.

Uncharted 4: A Thief’s End (2016) – PlayStation 4

Då var vi slutligen framme vid nutid! Jag längtar oerhört mycket efter detta spel efter att ha sett vad Naughty Dog lyckats prestera de senaste 20 åren. Jag kunde inte låta bli att skratta när en tidig video från Uncharted 4, visade ett långt klipp där man kör jeep, med tanke på att både Crash Bandicoot och Jak and Daxter-serierna avslutades med ett racingspel. Nyheten med dialogval känns kul och kanske ökar glädjen att spela om spelet.

Förhoppningsvis får vi en lång, fortsatt resa med Naughty Dog och deras fantastiska spel!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.