Mikrotransaktioner – billigare spel eller en guldkalv för utvecklarna?

Få ämnen väcker så mycket känslor i vår värld som mikrotransaktioner, framförallt när det gäller fördelar och att snabbt komma vidare i spelet. Acceptansen av nedladdningsbart material eller kosmetiska uppdateringar är större, men även här finns två läger.

Innan Sony släppte den första PlayStation-konsolen distribuerades konsolspelen på cartridge och datorspel på kassett eller diskett. I datortidningarna kunde du få en diskett med ett demo eller en shareware-version. Shareware var en en licensform där du erbjöds en begränsad version men där det gick att låsa upp hela spelet med en kod om du betalade. Det går att argumentera att detta var startskottet för ”free-to-play”-modellen där ett spel eller en del av ett spel är gratis.

En annan modell kallas ”freemium”, där hela spelet är gratis men där du begränsas om du spelar utan att använda riktiga pengar. Exempel på denna modell är spel som World of Warcraft där du får spela gratis upp till level 20, men inte kan chatta eller handla med andra spelare, eller Star Wars: The Old Republic där du får färre karaktärsplatser, ett tak för mängden pengar och mindre väskor.

Personligen har jag alltid ansett mig tillhöra motståndarna. I spel som Plants vs Zombies 2: It’s About Time vägrade jag att betala och nötte istället banorna tills jag klarade dem utan fördelarna med specialväxter och fler boosters. Men på senare tid har jag kommit på mig själv att spendera pengar ändå. Och i flera av spelkategorierna.

Ett bra exempel är Gems of War där spelare med PlayStation Plus erbjuds ett litet lockbete gratis på klassiskt langarmanér. Spelet visar sig dock vara en riktig pärla bland matcha-3 spel och är utvecklat av Infinite Interactive som även ligger bakom Puzzle Quest-serien. När jag hade lagt ned ett tvåsiffrigt antal timmar i spelet, likställde jag ett köp av juveler med att ha betalat för spelet innan jag började spela och köpte ett startpaket.

Games Of War spelomgång

Matcha 3 med rollspelselement

Mängden spel av den här typen ökar hela tiden, även i konsolvärlden. Efter stora framgångar i Asien, framförallt Korea, Kina och Ryssland, kommer vi förmodligen att se en fortsatt ökning även hos oss i väst. Sedan de smarta telefonernas intåg har spelvanorna ändrats och även bland stortitlarna syns tendenser att möjliggöra kortare spelsessioner men även införandet av mikrotransaktioner. Säsongspass är ett sätt för spelföretaget att få spelarna att fortsätta betala efter köpet av spelet, även om de inte alltid kan klassas som mikrotransaktioner.

Avslutningsvis vill jag citera skaparen av Minecraft; Markus ”Notch” Persson, där han 2011 sade: ”people who think ’free to play’ is a great future are mostly game developers, not game players.”

Vad är din relation till mikrotransaktioner?

4 kommentarer
  1. Macke86
  2. Quint Quint
    • Johan Lindros Johan Lindros
  3. Jakob Engblom

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.