Är PSN helt irrelevant för barnfamiljer?

Min son fick en platta när han fyllde två år. För egen del var det mest på prov; dels för att se om han fixade det och dels för att se om vi vuxna fick ha våra grejer i fred om han själv hade en rolig maskin att greja med.

Det funkade bra. Han lärde sig både siffror och bokstäver innan han fyllt tre – och successivt kunde vi gå över på lite mer avancerade grejer som memory, pussel och andra former av enkla spel. Nuförtiden växlar favoriterna ganska snabbt, men några återkommande titlar är olika versioner av Angry Birds, Dr. Panda och Toca Boca-spel.

PSbloggen.se är en blogg om Sony-grejer – så vad har då min treåring med PlayStation att göra? Det är just där problemet ligger – det har han inte.

Treåringar ser inte på spel som vi gör. Såklart. De gör vad som faller dem in, ofta utan synbara mål, och blir både uttråkade och begeistrade av helt andra saker än åttaåringar, femtonåringar och trettioåringar.

Icke desto mindre är de en viktig målgrupp för spelföretag; mer nogräknat är det såklart vi föräldrar som är målgruppen då vi håller i kreditkortet, men ändå. Om onlinebutiker som PSN inte erbjuder ett lika attraktivt utbud som Google Play eller App Store finns det ingen garanti att dagens treåringar automatiskt kommer att söka sig till spelkonsolen bara för att de blir gamla nog.

Efter drygt sju år har PSN fortfarande inga 30-kronorsspel som lär barn alfabetet, färgerna eller att räkna. Det släpps in indieutvecklare, men ingen av dem verkar intresserad av att tjäna lätta pengar på att på storskärm lära dagisbarn memory, enkla brädspel eller att tillsammans med kameran interagera med objekt i mixat lek- och utbildningssyfte. Plattor är bra, men de är sämre på att tillvarata barns behov av att göra saker tillsammans; en stor vardagsrumsteve är bättre på detta – hur dum och pekfri den än är. Med rätt sorts spel kan de till och med få röra på sig.

Ändå finns inget alls att hämta hem. PSN är tvärtom nästan irrelevant för småbarnsföräldrar – som dessutom ofta själva upplever sin största speltorka någonsin i takt med att prioriteringarna byts ut en smula.

Flera av de föräldrar som hör av sig till spelsajter med råd om speltips har aldrig ens hört talas om online-butiker som PSN och Xbox Live – samma föräldrar är däremot väl förtrogna med både Google Play och App Store. Detta är inte något jag tror kommer att förändras per automatik bara för att barnen växer upp – Sony och PSN riskerar att missa en hel generation bara på grund av att de litar på spelkonsolens eviga existensberättigande.

Treåringar stirrar redan på storteven via Bolibompa och Netflix. Med lite entusiasm hade PSN kunnat sno åt sig den tiden istället.

2 kommentarer
  1. Markus
  2. Jimmy Wilhelmsson Jimmy Wilhelmsson

Kommentera