VR-intryck från Comic Con

Det är nu knappt ett par veckor kvar till den första av två stora hårdvarulanseringar från Sony denna höst, och det handlar förstås om PlayStation VR. Jag har sedan länge haft min förhandsbokning av enheten säkrad, men det var faktiskt inte förrän under förra veckan som jag själv hade möjlighet att testa headsetet under ett mediaevenemang i samband med Comic Con i Köpenhamn förra helgen.

På plats fanns en handfull olika spel att testa, och trots att det var demonstrationer som var lite i kortaste laget känner jag att de flesta upplevelserna gav mersmak.

London Heist

Detta är ett spel som Toby fick testa redan vid sin första förhandstest, och är en del av VR-spelsamlingen VR Worlds. När jag fick på mig headsetet försvann jag in i en bil som jagas av tungt beväpnade och skjutglada fiender. Interaktionen sker med hjälp av Move-kontroller där jag plockar upp ett skjutvapen för att försvara bilen. Mekaniken att ladda om vapnet genom att smälla in ett nytt magasin med andra kontrollen känns förvånansvärt tillfredsställande, och bidrar till den övergripande stämningen i spelet. Det är en actionfylld upplevelse som lyckades fånga mig väldigt snabbt och den fick mig att lätt glömma bort både VR-hjälm och omvärld.

Batman: Arkham VR

Det är svårt att kalla Arkham VR för ett spel, åtminstone om jag ska döma av det lilla parti jag fick testa. Med det sagt är det nog en av de mest imponerande demonstrationerna av VR-tekniken som jag fick uppleva under evenemanget. Jag fick möjligheten att genomgå förvandlingen från Bruce Wayne till Batman och se en utsökt designad version av Batcave som verkligen gav mig en känsla för hur omfattande den är till storlek. Själva interaktionen var sparsam, men jag blev lovad att den fulla versionen skulle vara en mer fyllig upplevelse.

RIGS: Mechanized Combat League

RIGS är ännu ett spel som visar hög potential. Jag brukar sällan fastna vid tävlingsinriktade onlinespel, och ännu mindre i e-sportkulturen, men detta var en väldigt spännande upplevelse. Det var enda spelet under evenemanget där jag i praktiken hade fri möjlighet att röra mig med hjälp av handkontrollen, och det var minst sagt förvirrande till en början. Jag hade lite svårt för att lära mig att sikta med huvudet samtidigt som handkontrollen användes för övriga rörelser. Det är dock troligtvis en vanesak, och lite samma sak som kan upplevas om man aldrig har använt en handkontroll med två analoga spakar på.

RIGS var den enda demon där jag kände någon tendens till åksjuka, även om den aldrig var påtaglig. Ett stort frågetecken är ju dock om spelet kommer att hitta en tillräckligt stor spelarbas för att vara relevant, vilket är ett problem som många flerspelarfokuserade verk har kämpat med på andra VR-plattformar.

Until Dawn: Rush of Blood

Det är kanske inte den uppföljning som jag ville se efter det lysande Until Dawn (9/10), men denna rälsbaserade skjutare är en intressant upplevelse i VR. Tyvärr fick jag inte en speciellt rättvisande demonstration av upplevelsen då spelet tappade bort vart hjälmen var riktad och det kändes som att någon hade brutit min nacke. Det var visserligen en effektiv upplevelse också, men kanske inte riktigt vad utvecklarna siktade efter. Spelet blandar prickskytte med berg- och dalbana med inslag av överraskningsskräck, och stämningen var definitivt påtaglig emellanåt.

Driveclub VR

Det enda VR-spelet som fortfarande saknar en trailer av någon anledning.

Det enda VR-spelet som fortfarande saknar en trailer av någon anledning.

Trots att Evolution Studios har stängt ner kommer deras VR-projekt att färdigställas och släppas i samband med hårdvaran. En av de stora behållningarna i grundspelet var ju den utsökta grafiken, och detta är ju av förklarliga skäl lite nedtonat i VR-utgåvan. Trots detta ger spelet en ganska trevlig upplevelse och det känns spännande att få sätta sig bakom ratten i dessa fartvidunder. Det enda jag inte riktigt gillade var att det var svårt att riktigt urskilja detaljer längre fram i synfältet som en följd av den relativt låga upplösningen, men fartupplevelsen var det inget fel på.

Sammanfattning

Nu när jag har haft mina första VR-upplevelser står det klart att det finns mycket potential i denna teknologi. Samtidigt är det ganska oprövad mark för utvecklare, vilket gör det svårt att sia om hur spelutbudet kommer att se ut om ett eller två år. Det släpps en del intressanta spel och experimenterande upplevelser redan nu i oktober, men det är troligtvis inte tillräckligt för den breda massan. Nu är det som sagt mindre än två veckor kvar, och spänningen stiger för varje dag.

Kommentera