Förhandstest: Overwatch [PS4]

Det har säkert inte undgått någon att Blizzard gör sin första skjutare någonsin, och sin första nya värld på 18 år. Jag pratar förstås om Overwatch som släpps till PlayStation 4 den 24 maj. Spelet är en onlinebaserad lagskjutare som utspelar sig på jorden inom en snar framtid, och precis som i andra titlar från Blizzard finns det massor av historia att upptäcka för de 21 hjältarna som följer med från början.

Det första som slår mig när spelet startar är hur otroligt ljust och färgglatt spelet är jämfört med många andra skjutare. Här blommar träden, svävarbilarna glänser som nya och solen skiner utomhus. Det är förstås en medveten strategi från utvecklarna för att tilltala en större målgrupp, och som presentatören bekräftar är det en framtidsvision “värd att kämpa för”. Min andra tanke är hur otroligt välpolerat spelet är med mjuka animeringar och ingen förlust av bildfrekvens överhuvudtaget.

Mitt val av hjälte inför första matchen

Mitt val av hjälte inför första matchen

De 21 hjältarna är indelade i fyra olika huvudgrupper: anfall, försvar, pansar och support. Här finns verkligen något för alla, oavsett om du vill gömma dig bakom ett hörn och hela dina lagkamrater eller stå i hetluften och dra på dig motståndarnas eld. Hjältarna är trots gruppindelningen helt olika och inga av dem har identiska förmågor.

Kontrollerna känns genomtänkta och när jag provar nya hjältar kan jag snabbt kan få se en panel med förmågorna genom att trycka vänster på styrkorset. Färdigheterna är väldigt fantasifulla och kan vara allt från förflyttningsbaserade som att flyga eller klättra på väggar till att kunna spola tillbaka tiden så du hamnar där du stod för en stund sedan med de livspoäng du hade då.

Nivåerna är väldesignade och kryllar av gränder och vrår, där det alltid finns alternativa vägar att ta sig fram. Alla banor är framtidsvisioner av verkliga platser i vår värld som exempelvis London eller Hollywood. Vid lansering kommer det att finnas 12 banor, men Blizzard har sagt att alla hjältar och banor som läggs till vid uppdateringar kommer att bli gratis tillgängliga för alla spelare.

Mercy visar barmhärtighet och helar sina kamrater

I testsessionen spelade vi matcher sex mot sex och redan när jag väljer hjälte får jag tips för att balansera vårt lag. En mix av de olika arketyperna fungerar oftast bäst, då hjältarna kompletterar varandra bättre. De tre spellägena vi bjuds på är anfall, kontroll och eskort, och jag hittar snabbt en favorit i eskortuppdragen. Dessa bygger på att ena laget ska eskortera en last genom banan medan motståndarna ska försöka anfalla och se till att ingen kan stå tillräckligt nära för att lasten ska röra sig. I den första matchen väljer jag Mercy, som är en supporthjälte, men kan när som helst under pågående match byta figur och börja om vid startpunkten på kartan.

Vinnarskallen tar snabbt över och jag märker mellan matcherna hur engagerad jag blir och hur otroligt kul jag har. Jag har aldrig varit ett stort fan av flerspelarskjutare, men i Overwatch har jag vansinnigt kul. Tempot är högt och det är aldrig långt till motståndarna. Jag hittar snabbt ett par favoriter i hjälteskaran. Pansarklassen Roadhog är en muterad noshörning som kan läka sig själv och har en kedja med krok för att dra in motståndare mot sig. Den andra favoriten blir Mercy som är en renodlad helare som kan teleportera sig mot lagkamrater för att komma undan.

Med noshörningen Roadhog överlever jag en mot en-bataljer

Det finns ett erfarenhetssystem där du kan gå upp i rang, och där samtliga belöningar är kosmetiska. Det handlar bland annat om utseenden till hjältarna och spraysymboler, där till exempel den svenske dvärgen Torbjörn har en symbol som är en IKEA-ritning vid namn KANON (som självklart är beskrivningen för hur han bygger upp sin kanon). Overwatch går in i öppen beta den 5 maj på både PC och konsolerna (med tidig åtkomst två dagar tidigare om du har förbokat).

Kommer du att spela Overwatch?

Kommentera