Förhandstest: Call of Duty: Black Ops IIII

Ifjol återvände Call of Duty till dess ursprungliga rötter, men efter bataljerna i andra världskriget har spelserien åter placerat sig i modern tid. Call of Duty: Black Ops IIII är den framgångsrika seriens femtonde titel och utvecklas av Treyarch. Spelet ska släppas 12 oktober, och under den gångna helgen kunde jag testa den stängda betan.

Förhandstestet fokuserade på flerspelarläget, med Team Deathmatch och ett par andra klassiska spellägen i bagaget. Ytterligare spellägen lades till vid flera tillfällen under testperioden, vilket var givmilt från utgivarnas sida.

Under min första spelomgång fanns möjligheten att välja mellan olika soldater; specialister med egna färdigheter. Efter några matcher kände jag mig mest bekväm med hundtränaren Nomad, eftersom hans explosiva snubbeltråd överrumplade mina motståndare. Ibland fick jag inte välja soldat alls innan matchens början och även om jag kunde byta soldat snabbt under stridens gång, gick det inte att välja vapenklass vilket kändes snopet. Jag hoppas också att Treyarch kommer att göra texten mer lättläst i det färdiga spelet, eftersom jag upplevde svårigheter att läsa om varje specialist och vapen.

Kontrollen kändes solid och jag tyckte det var lättbegripligt att kunna använda sig av mina specialegenskaper i stridsfältet. Det praktiska läkningssystemet var också något jag uppskattade, särskilt dess korta väntetid innan den gick att använda igen.

Jonny kikade på Bertil och blev avundsjuk på hans kompis tunga puffra.

Jag uppfattade ljudet väldigt lågt och det var främst musiken som var nästintill tyst, innan jag beslutade mig för att testa med hörlurar. Det blev en helt annorlunda upplevelse med hörlurarna, ljudet blev mycket mer dynamiskt och varje avfyrning var massage för mina trumhinnor.

Under betans gång kunde jag välja mellan flera spellägen och vissa av dessa fanns i olika varianter. De bägge underkategorierna Hardpoint och Domination är delar av Capture Moshpit, där två lag ska hinna erövra särskilda zoner och tjäna poäng. Control påminner om de förstnämnda, men här ska ett lag ta över motståndarlagets zoner innan tiden eller liven tar slut.

De adrenalinframkallande striderna var tempofyllda och jag hade riktigt kul därute bland skottsalvor, explosioner och krutrök. De tillgängliga banorna i betan var tillräckligt stora och innehöll mängder av kryphål och passager där jag kunde överrumpla motståndarna.

Det första testet av Call of Duty: Black Ops IIII gav mersmak och jag ser fram emot att prova spelets andra beståndsdelar när det är färdigutvecklat. Om du missade betan får du en ny chans den här helgen, ända fram till måndagen.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.