En överblick på andra halvan av 2016 – Vita-utgåvan

Hittills i år har Vitan fått flera bra släpp som The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel (8/10) och Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book (8/10) och trenden ser ut att hålla i sig. Det kommer dock färre stortitlar på Vitan än på PlayStation 4, och inget annat är väl att vänta då Sony inte satsar på plattformen på spelmässor.

Jag skrev för ett par månader sedan om Vitans överdrivna dödsdom och i linje med den artikeln tycker jag resten av 2016 är ett mycket spännande år för Vitan. Det fortsätter att komma stora titlar i Japan, och jag håller verkligen tummarna att vi får en lokalisering av storspel som SaGa: Scarlet GraceDemon Gaze II och grottkryparen Divine Prison Tower: Mary Skelter, men även smalare fan-servicespel av den mer gubbsjuka naturen som exempelvis Genkai Tokki: Seven Pirates. Och bortsett från spel som släpps i butik har vi även en levande scen där oberoende utvecklare fortsätter att överraska med spel som Steamworld Heist (10/10).

Här följer nu min lista över de tre Vita-spel jag ser fram mest emot under resten av året.

1. The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel II

Med ett uppfriskande fotbad fattas bara en papaya och en kokosnöt för att tina en frusen själ.

Med ett uppfriskande fotbad fattas bara en papaya och en kokosnöt för att tina en frusen själ.

Efter allt tjat från mig om det första The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel (8/10) i listor och helgspel är det föga överraskande att jag längtar efter uppföljaren. Den första delen överraskade mig totalt och har seglat in som ett av de bästa rollspel jag spelat och slåss med Persona 4 Golden och Mass Effect 2 om titeln som 2010-talets bästa rollspel enligt mig. Balansen mellan karaktärernas interaktion, uppdragen åt elevrådet och det gamla skolhusmysteriet balanserades perfekt med fältstudierna och huvudpersonernas roll i det annalkande inbördeskriget i Erebonia.

The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel II blir en direkt fortsättning på föregångaren och även om flera nyheter har utannonserats, skulle jag ha köpt och spelat uppföljaren om det bara var mer av samma recept. Precis som i Persona 4 Golden glänser karaktärsgalleriet och det känns som om jag blivit vän med studenterna i klass VII på Thor’s militärhögskola och jag vill veta vad som händer med dem.

2. World of Final Fantasy

Bahamut som riddjur? Bah...

Bahamut som riddjur? Bah…

I oktober släpps World of Final Fantasy till Vita och PlayStation 4, och här kommer vi att få ett Final Fantasy-spel av den gamla skolan. Active Time Battle-systemet är tillbaka och vi kommer att få spela med kända figurer från de tidigare spelen i serien. Alla monster och karaktärer förutom de två huvudfigurerna kommer att renderas i chibi-stil och ser ut som små dockor med gigantiska huvuden.

Vi vet inte så mycket om spelet ännu, men Square Enix har sagt att det ska vara en lite mer lättsam upplevelse och en kontrast mot de lite mörkare Final Fantasy-spelen. Berättelsen ska ha skrivits med inspiration av del sju till nio i huvudserien och ska ha ungefär samma omfång och längd som dessa spel.

Musiken komponeras av Masashi Hamauzu som varit inblandad i många Square Enix-spel tidigare och har bland annat skrivit musik till Final Fantasy X och Final Fantasy XIII. Här blir det en blandning av nykomponerade stycken och nya arrangemang av klassiska låtar.

3. Hatsune Miku: Project Diva X

Håkan-Bråkan och Hat-Sune?

Håkan-Bråkan och Hat-Sune?

Jag funderade på att ta något annat spel eftersom Martin redan nämnt det på sin lista, men det är trots allt ett av de spel jag ser fram emot allra mest. De första två spelen är grymt bra med energirik J-Pop, tajta kontroller och Hatsune Mikus entourage. En av nyheterna skall vara att modulerna (kläder och accessoarer till karaktärerna) nu ska komma som belöningar till när du spelar låtar istället för att köpas i en affär. Jag är lite osäker på om det är en förbättring, men jag är alltid positiv till att låsa upp saker genom att spela spelet snarare än att bara nöta samma sak om och om igen för att ha råd att köpa något i en butik.

Andra nyheter är ett uppdragsläge och ”spring-noter” där man ska hamra på knappen så fort som möjligt för att öka sin poäng. Dubbelstjärnor och länkade stjärnor som kom till i del 2 är nu borttagna. Det skall också bli spännande att se vad Sega hittar på inför Hatsune Mikus 10-årsjubileum nästa sommar.

Vilket Vita-spel ser du fram mest emot i år?

Kommentera