PSbloggens årslista 2014: Årets besvikelse

Varje år väljer några spelutvecklare att strunta helt i önskelistan, slå in paketet i tidningspapper och slänga kvittot. Nu på annandagen följer vi upp vår lista över Årets överraskningar 2014 för att istället ta itu med årets sämsta släpp, underligaste beslut och allra största besvikelser!

Anton: Lords of the Fallen

Anton hoppades på att trilla dit på ett nytt Dark Souls. Istället snubblade han in i ett buggigt helvete.

Anton hoppades på att trilla dit på ett nytt Dark Souls. Istället snubblade han in i ett buggigt helvete.

En enklare men snyggare variant av Dark Souls verkade bra på förhand. Men utförandet var buggigt och kontrollen var sladdrig och betyget landade på en blygsam fyra utav tio i min recension av Lords of the Fallen.

Johan: Destiny

Efter att Johan avslöjat sin besvikelse över Destiny ligger han illa till hos chefredaktören.

Efter att Johan avslöjat sin besvikelse över Destiny ligger han illa till hos chefredaktören.

När jag spelade betaversionen tidigare i år var jag övertygad om att detta skulle toppa min Årets spel-lista. När jag spelade den slutgiltiga produkten och märkte att jag i princip redan hade upplevt allt vad Destiny hade att visa föll det som en sten. Det är inte ett dåligt spel, men det är oerhört tomt och det MMO-liknande nötandet efter utrustning tröttnade jag på för många år sedan.

Jonas: Watch Dogs

Jonas gäspade sig motvilligt igenom Watch Dogs.

Jonas gäspade sig motvilligt igenom Watch Dogs.

Jag var på plats när Watch Dogs (7/10) utannonserades under Ubisofts presskonferens på E3 2012 och blev helt tagen av presentationen. När spelet väl landade blev det bara ett stort meh.

Martin: Smeknamn och släppdatum

Inom kort kommer USA att kolonisera Mars och Martin kommer fortfarande att skämmas över sitt PSN-nick.

Inom kort kommer USA att kolonisera Mars och Martin kommer fortfarande att skämmas över sitt PSN-nick.

När det gäller Sony är jag fortfarande besviken på att jag inte får byta mitt användarnamn. Det är 2014, NASA håller på att förbereda bosättning på Mars och vi kan fortfarande inte få byta namn? Så svårt kan det inte vara!

Spelbranschen överlag måste också få sig en känga. Jag är djupt besviken på alla spel där fönstret för spelsläpp så uppenbart är styrt av utgivaren och inte studion som skapar spelet. Hur många av årets stora släpp har inte varit infekterade av problem som underpresterande servrar eller buggar som förstör spelglädjen? Tänk om utgivarna kunde lära sig att kommunicera istället för att domdera, tänk om de kunde lyssna på utvecklarna vad de behöver och berätta för kunderna vad de kommer att få? Tänk vad bra det skulle vara!

Simon: Watch Dogs

Simon tyckte att det var svintufft att hacka vägpelare och trafikljus tills han insåg att det var det enda som gick att hacka i Watch Dogs.

Simon tyckte att det var svintufft att hacka vägpelare och trafikljus tills han insåg att det var det enda som gick att hacka i Watch Dogs.

ALLT GÅR ATT HACKA!”, ropade Ubisoft. De visade trailrar där allt verkade möjligt, hintade om ett cyberpunkigt hackeräventyr och en magiskt spännande berättelse. Watch Dogs (7/10) blev istället en halvdan Grand Theft Auto-klon i ett Chicago med så dött stadsliv så att jag ibland undrar om jag hamnat i True Crime: Borås.

Toby: Metro Redux

Toby har tröttnat på actionspel med taskiga skjutmoment.

Toby har tröttnat på actionspel med taskiga skjutmoment.

Jag såg verkligen fram emot att testa Metro-spelen, som jag missade när det begav sig. Men jag kom inte längre än en timme in i Metro 2033 innan jag tröttnade. Tempot var för långsamt, skjutandet var för enformigt och jag har verkligen inget tålamod för sådant längre.

Watch Dogs, Destiny eller Sony – vad gjorde dig mest besviken under 2014? Och i morgon lämnar vi de tråkiga ämnena och siktar in oss på Årets debut istället!

5 kommentarer
  1. Kristoffer Nyrén Kristoffer Nyrén
  2. Kristian
  3. Tap10lan
  4. Alestes Alestes
  5. jonasbylin jonasbylin

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.